tiistai 17. syyskuuta 2019

Keskikesä Suomessa.

Still 525 




Elokuun viimeisinä päivinä Ateenaan suora lento ja yölautalla takaisin Lesvoksen Mytiline marinaan. Muutama päivä oleilua helteen tainnuttaessa förstin oloneuvokseksi. Merivesi oli sopivan lämmintä, ilma vähän lämpimämpää ja veneen sisällä jo yli 30 astetta.
Heti aamun ensimmäisessä valossa syyskuun alussa laskettelimme pohjoisesta etelään Khios saaren viereiselle pikku Oinoussaksen saaren edustalle ankkuriin. Uimaan, sitten grilli lämpenemään ja kaskummaa miten kesän viimeiset ampiaiset hullaantuivat grillimausteista. Niille sitten rakentamaan omaa herkkuttelu paikkaa (juomapullo,missä mehua), jotta saatiin syödä rauhassa.



Khioksen saaressa oltiin keskeneräisessä marinassa kylkikiinnityksessä ruotsalaisen, hollantilaisen ym. matkaveneilijöiden kanssa.


Laikkatyöskentelyä aallonmurtajalla.Tuuli vie kipinät merelle. Uudet saranat kansiluukkuun tekeillä

Taas kerran loistava 12 tunnin purjehdus Khiokselta Samoksen Marathakamboksen aallonmurtajan sisään ankkuriin. Uimaan, syömään ja nukkumaan, sillä matka jatkuu heti seuraavana päivänä Samoksen etelärantaa pitkin. Turistipaikka Samioupoulan saari oli kansoitettu, mutta lähellä oli suojainen lahti mihin jäimme yöksi.
Samoksen Pythagorio kylän edustalla ankkurissa  valmistauduimme uloskirjautumaan Kreikasta ja samalla EU.sta. Pythagora oli saanut nimensä kuuluisan matemaatikon Pythagoran mukaan.
Muitakin keksintöjä oli näillä tienoin tehty. Evpalinion-tunneli on yksi merkittävimpiä ja vaikuttavimpia antiikin ajan muistomerkkejä. Kaksi työporukkaa aloitti kumpikin omasta päästään vuorta ja onnistuivat kohtaamaan vuoren keskellä. Tunnelia pitkin johdettiin vettä vanhaan Pythagorioon ja sitä on käytetty 1900-luvulle asti.





Eki kipaisi juosten 8km matkan Heraion temppelilaaksoon, joka oli rakennettu jumalatar Heran kunniaksi.


Olimme sopivasti Pythagorassa,kun siellä esiintyi valtaisa määrä kreikkalaisia kansantanssi ryhmiä. Esitys oli illan pimetessä antiikin ajan teatterissa, joka oli aivan täynnä kreikkalaisia katsojia. Turistit eivät olleet löytäneet tietään tähän hienoon esitykseen.




TURKKI, DIDIM-marina.

Maasta lähtö muodollisuudet sujuivat nopeasti Kreikan Pythogora satamassa. Sitä vaan ei voi olla ihmettelemättä, miksi Passipoliisi, Satamapoliisi ja Tulli virkaimiehet ovat aina niin tylyjä ja äkäisiä. Varmaan kaikilla olisi parempi mieli, kun asiat hoidettaisiin asioina ilman sen kummempia kiukutteluja. Järjestyksessä mentiin ensin passipoliisin luo, joka teki miehistöluettelon ja leimasi sen sekä tarkisti/valokuvasi passit. Sen jälkeen satamakapteenin luokse, joka leimasi Dekpa dokumentin (kyseinen dokumentti on EU kansalaisilla jotka purjehtivat Kreikan vesillä. Dokumentti tehtiin kun vene saapui ensimmäisen kerran Kreikkaan. Voimassa 5v, leimattava vuosittain. Tämä vuosittainen leima on dokumentissa eri leima kuin maasta ulos/sisään kirjoittautumisissa saadaan). Satamapoliisi tarkisti myös, että Tepai vero on maksettu (tänä vuonna Kreikan vesillä purjehtivat alukset joituivat maksamaan kyseisen veron).
Lopuksi tulliviranomainen otti meiltä passipoliisin tekemän leimatun miehistöluettelon ja sitten olimme vapaat lähtemään kohti Turkkia noin 30M purjehdus Didim:iin.
 
Turkin marinassa maahantulotarkistusproseduureihin olimme sopineet avuksemme agenttipalvelun, jonka kautta maahan sisäänkirjautuminen sujui helposti. Didim Marinasta sain sähköpostiviestillä listan Didimissä toimivista agenttipalveluista. Turkissa viranomaiset eivät kuulemma puhu englanti ja täytettävät lomakkeet ovat vain turkin kielellä, joten suositeltavaa on käyttää agenttia, jos haluaa säästää aikaa ja pitää verenpaineet alhaalla.  Agentti otti itselleen meidän passit ja veneen paperit ja kiersi tullin, passipoliisin ja satamapoliisin. Lopputuloksena saimme ns. Transit Log dokumentin, jossa on miehistöluettelo kaikilla tarvittavilla leimoilla vahvistettuna. Transit Log nykyään maksaa 70e ja meidän agentti otti myös 70e, joten tämä hupi maksoi 140e yhteensä. Agentti myös painotti meille kuinka tärkeää on ostaa Blue Card kortti (10 TLY) Marinasta, ettei vaan missään tapauksessa unohdettaisi sitä ostaa. Kyseistä korttia tarvitaan, kun tyhjennetään septitankit, rekisteröimään tyhjennyskäynnit pumppuasemilla. Jos ei ole Blue Card korttia tai jos poliisi/rajavartiosto tarkistuksessa tulkitsee, että asiaa on laiminlyöty, voi rapsahtaa tuhansien eurojen sakon. No kuinkas sitten kävikään. Tässä luxus Didim-marinassa oli Blue Cardit loppuneet...? Sitä tässä nyt sitten selvitellään, että miten tämä asia nyt sitten ratkaistaan. Vielä selvennykseksi, että Turkkiin tulevilla veneillä pitää olla septitanki veneessä. Eli Turkin lainsäädännön mukaisesti mereen ei saa pumpata minkäänlaisia jätevesiä, ei edes pesuvesiä veneestä.

Didim Marinassa saatiin Yacht Club:lle kortit uima-altaan, baarin ja kuntosalin käyttöön ja tässä järjestyksessä:)

lauantai 6. heinäkuuta 2019

Kesäkuun alku Kreikan pohjoisilla saarilla on ollut sään puolesta loistavaa aikaa, sellaista hyvän Suomen kesän luokkaa ja poonuksena vielä kristallinkirkas merivesi 20 asteen paremmalla puolella.
Leppoisa purjehdus 3-4 kn nopeudella Thassoksesta Samothrakiin. Kalastaja teki meille tilaa aallonmurtajassa ja saimmekin viimeisen vapaan paikan.



Pyörillä taas uimaan ja kauppoihin, mutta vuokra-autolla hieman kauemmaksikin. Samothrakissa on hienoja vesiputouksia joita lähdimme etsimään. Gria Vathra löytyi ja eräs toinenkin, jonka ympärillä oli aivan satumainen tunnelma. Kauniit siniset surenkorennot kimmelsivät liidellessään vanhojen plataani puiden lomassa solisevan vesiputouksen luodessa harmoonista rauhaa ympäristöön.






Jännitystä saimme kokea, kun sateet ja myrskyt oli syövyttänyt asfaltin rantatiellä niin, että paikkapaikoin asfaltin alla ei ollut maata enään ollenkaan.

Samothrakista Limnokseen ( Lemnos) purjeilla ja hetken motoroiden ja Mirinan edustalle ankkuriin.



Täällä alkoi KAJAAKKI kausi. Limnoksen etelärannalla oli monta loistavaa ankkurilahtea, joita pääsimme toden teolla tutkimaan kajaakin kanssa. Limnos  on kuivaa hiekka kukkulaa silmänkantamattomiin, mutta merenalainen maailma erikoisine kalliomuodostelmineen teki kyllä hienon vaikutuksen.











Nopea ja vauhdikas purjehdus 5-6 bofoorin sivumyötäisellä laskettelimme ennätys ajassa Lesvoksen saaren länsipuolella olevan Sigri kylän edustalle ankkuriin. Suuri oli hämmästys, kun näimme toisen suomalaisen veneen siellä. Ikävä kyllä ehdimme vain hetken rupatella, sillä he lähtivät yötä myöten kohti pohjoista. Todettiin, että meillä on sama talvipaikka kuin heilläkin, joten myöhemmin syksyllä todennäköisesti tavataan uudelleen.





Kivettynyt metsä ja laavan kivettämät puut on Sigrin erikoisuus.


Juhannusta vietettiin Lesvoksen Apothekes lahdella.


Koettiin kauden ensimmäiset Meltemi tuulet Lesvoksen Loudrossa. Muutaman yön ankkurissa keikkumisen jälkeen siirryttiin kaupungin satamaan. Ei maksua laituripaikasta, sähköstä eikä vedestä. Ihmeellisiä nämä Kreikkalaiset.  No joo maksetaahan me tänä vuonna Cruising veroa Kreikkaan, joten hyvä näin. Lourossa tavattiin suomen englantilainen Dane Kave. Hän toimii kapteenina
isossa purjelaivassa Next Wave.







Loutrosta siirryttiin Lesvoksen pääkaupunkiin Mytilineen ja siellä ihan oikeaan Marinaan.
Mytiline on tosi vilkas kaupunki. Liikenteestä tulee jotenkin mieleen Thaimaan Bangkok, kuitenkin pienoiskoossa. Vilskettä ja hälinää riittää. Ja lämpöä kyllä riittää, nyt on ollut 31-34 astetta päivittäin joten kaupungissa ja satamassa olo on välillä aika tukalaa. 
Tämä bloki jää nyt tauolle,  koska lähdemme lomalle viilentymään Suomen suveen noin muutamaksi kuukaudeksi.







tiistai 4. kesäkuuta 2019

Retkipäivä bussilla Skopeloksen saareen läpi toiselle puolelle Clossaan ja Loudrakin satamaan.


Ei irtoa heteet!

Pohjois Sporadien mukavin saari meidän mielestä oli Alonnissoksen saari. Siellä oli monta hyvää ankkurilahtea ja maissa polkuja samoilla. Törmäsimme kahteen onneksi  kuolleeseen kyykäärmeeseen eräällä retkellämme.


Alonnissoksen aivan pohjoisimmasta jylhästä lahdesta saimme onnistuneen purjehduksen Kreikan pohjoisessa olevaan Khalkidiaan ja siellä keskimmäiseen "fingeriin" Sinthonian niemeen.
Sinthonian kärjessä on luonnon muovaama kaunis lahti Porto Koufo, josta lähtee aamuyöstä monta iso kalastusalusta merelle kalaa pyytämään. Talvi aikaan siellä pyydetään tonnikalaa. Kapukin veti uistinta veneen perässä aina kuin vain viitsi ja jaksoi, mutta ei vain onnistanut saada yhtään vonkaletta pyydykseen.
Kiersimme Sinthonian niemeä Dhiaporaksen kautta viimeisen "fingerin" Akti niemen juuressa olevaan Ammoulianin saaren edustalle ankkuriin. Täältä alkoi SNORKLAUS kausi olihan vesi jo ehtinyt lämmetä 18 asteiseksi.
Kiersimme Akti niemen ja kuuluisan Athos vuoren. Sen rinteillä näimme lukemattoman määrän luostareita pieniä ja isoja. Erikoista näissä luostareissa on se, että kaikilla naispuolisilla jopa eläimillä on sinne pääsy kielletty. Veneenkin on mentävä 1 mailin päästä ohi, jos miehistössä on naisia.

Taustalla pyhä Athos vuori



Pitkästä aikaa hieman pidemmän 60M ja 11 tunnin loistavan purjehduksen jälkeen saavuimme ennen pimeän tuloa Thassos saaren eteläisimpään Astris lahteen. Aivan silmiä ja mieltä hivelevän kaunis paikka ja tilaa vain yhdelle veneelle. Maissa pääsi tepastelemaan hiekkateitä pitkin uusiin poukamiin ja aina vain kauniimpiin lahtiin.




KAVALA kaupunki on pohjoisin kääntöpisteemme. Olemme saaneet nauttia tänne tultaessa etelänpuoleisista tuulista ja nyt odotamme milloin se suuri ja mahtava p0hjoisenpuoleinen tuuli MELTEMI vie meidät myötätuulessa kohti etelää.
Kavalassa saatiin vihdoin maksettua uusi kreikan venevero TEPAI. Hyvä näin, koska Kavalasta lähtiessä Port Police tarkisti onko vero maksettu, huh, heh.


Apostoli Paavalille pyhitetty kirkko

Kavalasta bussilla Philippo argeologista aluetta katsomaan.




Nyt toukokuun lopulla on tullut kesä tänne pohjois Kreikkaan. Lämpötila on sellaista Suomen hyvän kesän luokkaa ja sateista johtuen täällä tuoksuu usein huumavan hyvältä. Ollaan nuuskittu vastaleikatun nurmikon, mullan, mäntymetsän ja kukkien ihania tuoksuja. Välimerelle tultuamme vasta täällä olemme saanet nauttia näistä Suomessa niin tutuista tuoksuista.
Thassokseen saatiin mukava tuuli purjeisiin ja ehdittiin sopivasti aallonmurtajaan kylkikiinnitykseen, kun ukkosrintama pyyhkäisi yli.


Thassoksessa alkoi PYÖRÄILY kausi ja viilletimme pitkin rantatietä uimaan milloin mistäkin hiekkarannasta. Mukava oli myös kiivetä ylös vanhan kaupungin ympäri menevälle muurille, josta oli upeat näköalat alas satamaan.


Thassoksen argeologisessa museosssa Apollon (auringon jumala) patsas

Dionysos (viinin jumala)

Bussilla surautimme Panagia vuoristokylään ja siellä seikkailimme jo hieman hylättyä polkua pitkin LOHIKÄÄRMEEN luolalle. Kysyessämme tietä tähän paikkaan eräs paikallinen neuvoi meitä, että on liian aikaista mennä sinne, sillä lohikäärme nukkuu vielä. Luola oli pimeä, mutta selvästi pystyi erottamaan kivettyneen lohikäärmeen , joka oli niin iso, että peitti koko sisääntulon.


Olemme hyvin pärjänneet kreikan kielisten kirjaimien kanssa, mutta pari haaveriakin on sattunut. Shamppoon sijasta tuli ostettua hiustenhoitoainetta, pyykinpesuaineen sijasta huuhteluainetta ja harmittavin kömmähdys oli, kun riisi olikin pienirakeista durumvehnää, mikä ei keliakiaa sairastavalle ollut ollenkaan hyvä juttu.