tiistai 17. syyskuuta 2019

Keskikesä Suomessa.

Still 525 




Elokuun viimeisinä päivinä Ateenaan suora lento ja yölautalla takaisin Lesvoksen Mytiline marinaan. Muutama päivä oleilua helteen tainnuttaessa förstin oloneuvokseksi. Merivesi oli sopivan lämmintä, ilma vähän lämpimämpää ja veneen sisällä jo yli 30 astetta.
Heti aamun ensimmäisessä valossa syyskuun alussa laskettelimme pohjoisesta etelään Khios saaren viereiselle pikku Oinoussaksen saaren edustalle ankkuriin. Uimaan, sitten grilli lämpenemään ja kaskummaa miten kesän viimeiset ampiaiset hullaantuivat grillimausteista. Niille sitten rakentamaan omaa herkkuttelu paikkaa (juomapullo,missä mehua), jotta saatiin syödä rauhassa.



Khioksen saaressa oltiin keskeneräisessä marinassa kylkikiinnityksessä ruotsalaisen, hollantilaisen ym. matkaveneilijöiden kanssa.


Laikkatyöskentelyä aallonmurtajalla.Tuuli vie kipinät merelle. Uudet saranat kansiluukkuun tekeillä

Taas kerran loistava 12 tunnin purjehdus Khiokselta Samoksen Marathakamboksen aallonmurtajan sisään ankkuriin. Uimaan, syömään ja nukkumaan, sillä matka jatkuu heti seuraavana päivänä Samoksen etelärantaa pitkin. Turistipaikka Samioupoulan saari oli kansoitettu, mutta lähellä oli suojainen lahti mihin jäimme yöksi.
Samoksen Pythagorio kylän edustalla ankkurissa  valmistauduimme uloskirjautumaan Kreikasta ja samalla EU.sta. Pythagora oli saanut nimensä kuuluisan matemaatikon Pythagoran mukaan.
Muitakin keksintöjä oli näillä tienoin tehty. Evpalinion-tunneli on yksi merkittävimpiä ja vaikuttavimpia antiikin ajan muistomerkkejä. Kaksi työporukkaa aloitti kumpikin omasta päästään vuorta ja onnistuivat kohtaamaan vuoren keskellä. Tunnelia pitkin johdettiin vettä vanhaan Pythagorioon ja sitä on käytetty 1900-luvulle asti.





Eki kipaisi juosten 8km matkan Heraion temppelilaaksoon, joka oli rakennettu jumalatar Heran kunniaksi.


Olimme sopivasti Pythagorassa,kun siellä esiintyi valtaisa määrä kreikkalaisia kansantanssi ryhmiä. Esitys oli illan pimetessä antiikin ajan teatterissa, joka oli aivan täynnä kreikkalaisia katsojia. Turistit eivät olleet löytäneet tietään tähän hienoon esitykseen.




TURKKI, DIDIM-marina.

Maasta lähtö muodollisuudet sujuivat nopeasti Kreikan Pythogora satamassa. Sitä vaan ei voi olla ihmettelemättä, miksi Passipoliisi, Satamapoliisi ja Tulli virkaimiehet ovat aina niin tylyjä ja äkäisiä. Varmaan kaikilla olisi parempi mieli, kun asiat hoidettaisiin asioina ilman sen kummempia kiukutteluja. Järjestyksessä mentiin ensin passipoliisin luo, joka teki miehistöluettelon ja leimasi sen sekä tarkisti/valokuvasi passit. Sen jälkeen satamakapteenin luokse, joka leimasi Dekpa dokumentin (kyseinen dokumentti on EU kansalaisilla jotka purjehtivat Kreikan vesillä. Dokumentti tehtiin kun vene saapui ensimmäisen kerran Kreikkaan. Voimassa 5v, leimattava vuosittain. Tämä vuosittainen leima on dokumentissa eri leima kuin maasta ulos/sisään kirjoittautumisissa saadaan). Satamapoliisi tarkisti myös, että Tepai vero on maksettu (tänä vuonna Kreikan vesillä purjehtivat alukset joituivat maksamaan kyseisen veron).
Lopuksi tulliviranomainen otti meiltä passipoliisin tekemän leimatun miehistöluettelon ja sitten olimme vapaat lähtemään kohti Turkkia noin 30M purjehdus Didim:iin.
 
Turkin marinassa maahantulotarkistusproseduureihin olimme sopineet avuksemme agenttipalvelun, jonka kautta maahan sisäänkirjautuminen sujui helposti. Didim Marinasta sain sähköpostiviestillä listan Didimissä toimivista agenttipalveluista. Turkissa viranomaiset eivät kuulemma puhu englanti ja täytettävät lomakkeet ovat vain turkin kielellä, joten suositeltavaa on käyttää agenttia, jos haluaa säästää aikaa ja pitää verenpaineet alhaalla.  Agentti otti itselleen meidän passit ja veneen paperit ja kiersi tullin, passipoliisin ja satamapoliisin. Lopputuloksena saimme ns. Transit Log dokumentin, jossa on miehistöluettelo kaikilla tarvittavilla leimoilla vahvistettuna. Transit Log nykyään maksaa 70e ja meidän agentti otti myös 70e, joten tämä hupi maksoi 140e yhteensä. Agentti myös painotti meille kuinka tärkeää on ostaa Blue Card kortti (10 TLY) Marinasta, ettei vaan missään tapauksessa unohdettaisi sitä ostaa. Kyseistä korttia tarvitaan, kun tyhjennetään septitankit, rekisteröimään tyhjennyskäynnit pumppuasemilla. Jos ei ole Blue Card korttia tai jos poliisi/rajavartiosto tarkistuksessa tulkitsee, että asiaa on laiminlyöty, voi rapsahtaa tuhansien eurojen sakon. No kuinkas sitten kävikään. Tässä luxus Didim-marinassa oli Blue Cardit loppuneet...? Sitä tässä nyt sitten selvitellään, että miten tämä asia nyt sitten ratkaistaan. Vielä selvennykseksi, että Turkkiin tulevilla veneillä pitää olla septitanki veneessä. Eli Turkin lainsäädännön mukaisesti mereen ei saa pumpata minkäänlaisia jätevesiä, ei edes pesuvesiä veneestä.

Didim Marinassa saatiin Yacht Club:lle kortit uima-altaan, baarin ja kuntosalin käyttöön ja tässä järjestyksessä:)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti